Zaburzenia przetwarzania słuchowego – co to znaczy?
Zaburzenia przetwarzania słuchowego (Auditory Processing Disorder – APD) znane również jako Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (Central Auditory Processing Disorder - CAPD) to zespół objawów wynikających z zaburzeń zmysłu słuchu. Objawy pojawiają się w efekcie występowania nieprawidłowości na poziomie centralnego układu nerwowego. Taka sytuacja ma miejsce, kiedy pacjent słyszy- podstawowe badania słuchu nie wykazują występowania problemów, ale nie słucha- zachowuje się i funkcjonuje podobnie do człowieka z niedosłuchem.
Zaburzenia CAPD najczęściej ujawniają się u dzieci w okresie przedszkolnym lub w pierwszych klasach szkoły podstawowej, ponieważ wówczas gwałtownie rosną wymagania stawiane zmysłowi słuchu.
Zaburzenia przetwarzania słuchowego jest to problem, który dotyka
- około 5% - 7 % dzieci w wieku szkolnym
- 30% dzieci z dysleksją
- 40-50% dzieci z trudnościami w nauce
- częściej chłopców - występowanie zaburzeń APD jest u nich dwukrotnie większa
Objawy zaburzenia przetwarzania słuchowego
Objawy, które mogą sugerować występowanie zaburzeń przetwarzania słuchowego:
- trudności z koncentracją uwagi
- nadwrażliwość na dźwięki
- nieprawidłowe rozumienie usłyszanych treści - pytań, poleceń, instrukcji
- mylenie podobnie brzmiących słów
- nieprawidłowe natężenie głosu – mówienie zbyt cicho i monotonnie lub zbyt głośno i szybko
- ubogie słownictwo
- problemy z nauką języków obcych
- wada wymowy
- trudności z czytaniem i pisaniem
- niemuzykalność
- obniżona koordynacja ruchowa
- niewyraźne, dysgraficzne pismo
- mylenie strony lewej i prawej
- męczliwość lub nadaktywność
- trudności w regulacji emocji, np. zbytnia płaczliwość, drażliwość, impulsywność
- wycofywanie się z kontaktów społecznych
- sprawianie wrażenia nieobecnego
Przyczyny Zaburzenia przetwarzania słuchowego - CAPD
- wystąpienie w okresie rozwoju płodowego infekcji wirusowych takich jak: toksoplazmoza, cytomegalia, grypa
- wcześniactwo,
- przyjmowanie przez matkę toksycznych substancji w czasie ciąży (palenie tytoniu, alkohol, narkotyki)
- niedotlenienie w czasie porodu lub po porodzie
- uraz głowy,
- częste i przewlekłe infekcje, zapalenia ucha środkowego, alergia
- przerośnięty adenoid (3 migdał)
- genetyczne predyspozycje – dysleksja
Zaburzenia przetwarzania słuchowego występują również u młodzieży i osób dorosłych.
CAPD może powodować problemy z rozumieniem mowy w sytuacjach trudnych akustycznie:
- podczas wykładu w sali o dużym pogłosie z niewłaściwie ustawionymi parametrami nagłośnienia
- podczas spotkania czy dyskusji, gdzie kilka osób mówi jednocześnie
- gdy ktoś mówi szybko lub niewyraźnie
- w czasie rozmowy przez telefon komórkowy, szczególnie gdy wokół panuje szum i hałas
- podczas rozmów przez komunikatory internetowe, w których głos rozmówcy jest sztucznie zmieniony, przez co słowa stają się trudne do zrozumienia lub zupełnie niezrozumiałe
- podczas pracy w pomieszczeniach typu open-space (w jednym pomieszczeniu pracuje wiele osób), ponieważ wówczas słuchacz jest narażony nadziałanie wielu czynników rozpraszających (dzwoniące telefony, rozmowy innych pracowników, szum klimatyzacji, hałasy z ulicy)
Zaburzeniom przetwarzania słuchowego (CAPD) mogą dodatkowo towarzyszyć:
- szumy uszne
- nadwrażliwość słuchowa na specyficzne dźwięki, dźwięki o określonej częstotliwości oraz na głośne dźwięki
- niedosłuch obwodowy
Wśród dorosłych zaburzenia CAPD są uciążliwe dla studentów, pracowników korporacji, uczestników uniwersytetów trzeciego wieku - mogą utrudniać naukę, pracę, ogólne funkcjonowanie i udział w życiu społecznym.
Jak leczyć zaburzenia przetwarzania słuchowego?
Odpowiedzią na to pytanie może być trening NEUROFLOW® AKTYWNY TRENING SŁUCHOWY (ATS)
Kto jest jej autorem NEUROFLOW® AKTYWNY TRENING SŁUCHOWY (ATS)?
Twórcą treningu słuchowego NEUROFLOW® ATS jest doktor nauk medycznych Andrzej Senderski -
lekarz otolaryngolog, specjalista audiolog i foniatra, absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Swoją karierę zawodową rozpoczął w Instytucie Fizjologii i Patologii Słuchu. Od początku pasjonowała go neuropsychologia słyszenia, czyli procesy przetwarzania słuchowego w mózgu, które inaczej można opisać słowami - „co robi nasz mózg z informacją, którą otrzymuje zuszu”.
Czym jest terapia słuchowa NEUROFLOW® ATS?
Jest to interaktywny trening wyższych funkcji słuchowych dla dzieci, młodzieży i dorosłych z zaburzeniami przetwarzania słuchowego (centralnymi zaburzeniami słuchu) oraz dzieci z grupy ryzyka tych zaburzeń (od 4 roku życia). Trening Neuroflow® prowadzony jest on-line i jest dostępny platformie internetowej.
Na czym polega terapia słuchowa NEUROFLOW® ATS?
Przed wykonaniem baterii znormalizowanych testów słuchowych na podstawie których pacjent może zostać zakwalifikowany na terapię NEUROFLOW®ATS, należy wykonać badanie słuchu fizycznego (audiometria tonalna – badanie pełne lub przesiewowe).
Trening – w zależności od głębokości zaburzeń przetwarzania słuchowego może składać się od dwóch do czterech etapów. Każdy etap treningu słuchowego poprzedzony jest diagnozą przeprowadzaną przez certyfikowanego providera metody Neuroflow®.
W przypadku, gdy pacjentem jest dziecko, na pierwszym spotkaniu diagnostycznym rodzic wypełnia Kwestionariusz - zawiera on pytania dotyczące rozwoju dziecka począwszy od okresu prenatalnego, poprzez okres niemowlęcy do aktualnych problemów zdrowotnych oraz pytania dotyczące komunikacji i trudności w uczeniu się.
Na podstawie wyników uzyskanych przez pacjenta przygotowywany jest indywidualny program ćwiczeń. Zaleca się, by sesje treningowe odbywały się 3 razy w tygodniu, przy czym każda z nich trwa ok. 25 - 30 min. Jeden etap treningu trwa około dwa miesiące.
Młodsi pacjenci (4- 12r.ż.) w dniach, kiedy nie wykonują sesji słuchowych, realizują ćwiczenia z zakresu integracji międzypółkulowej, podczas których utrwalane są: schemat ciała, orientacja w przestrzeni, ćwiczenia równoważne, koordynacja słuchowo-wzrokowo-ruchowa oraz ćwiczenia ruchowe połączone ze stymulacją wyższych funkcji słuchowych.
Program ćwiczeń pozwala na dostosowanie ich tempa oraz stopnia trudności do potrzeb pacjenta – trening, w przypadku dzieci może być prowadzony w domu, pod kontrolą rodzica lub w gabinecie terapeuty.
Rodzic w trakcie treningu jest jak trener na siłowni - wspiera i motywuje dziecko do działania.
Stopień trudności zadań jest dobrany adekwatnie do możliwości dziecka i zmienia się w sposób adaptacyjny, tak aby zadanie nie było zbyt łatwe, ani zbyt trudne.
Program trenigowy zawiera bogaty, dostosowany dla różnych grup wiekowych materiał słowny, opowiadania, wiersze, zagadki.
Neuroflow® jest treningiem usprawniającym procesy komunikowania i uczenia się.
Na podstawie informacji: