Autyzm jest zaburzeniem rozwoju, które dotyka wszystkich podstawowych sfer funkcjonowania dziecka. Dlatego terapia i edukacja dziecka, wymaga złożonych i kompleksowych oddziaływań
Istotą autyzmu jest uszkodzenie biologicznych uwarunkowań nabywania umiejętności.
Charakteryzuje się utratą lub zaburzeniem wrodzonych dyspozycji do:
- nabywania mowy;
- rozumienia intencjonalności drugiego człowieka;
- przejmowania dziedzictwa kulturowego.
Edukacja dziecka z autyzmem
- Na początek – obserwacja i duża dawka akceptacji.
- Diagnoza funkcjonalna: wyznacza kierunki podjęcia efektywnych działań.
- Program przetrwania – niwelowanie dyskomfortu dziecka związanego ze stanem zdrowia (zaburzenia metaboliczne, trzewne – nietolerancja pokarmowa, obecność pasożytów).
- Praca nad odbiorem i integracją bodźców sensorycznych.
- Dieta
Styl i sposób myślenia osób z autyzmem
- Nieharmonijność poznawcza (bardzo wysokie umiejętności i skrajnie niskie.
- Specyfika uczenia się (w jeden określony ulubiony sposób).
- Problemy w zakresie łączeniem elementów w całość - nadmierna selektywność.
- Tworzenie i rozumienie pojęć abstrakcyjnych (konkret ponad miarę).
- Trudności z dzieleniem pola uwagi (praca naprzemienna - raz ja, raz ty).
- Problemy w zakresie Teorii Umysłu (rozumienie cudzych intencji).
Teoria umysłu
*„Ludzie mówią do siebie oczami. O czym oni rozmawiają?”*
Konsekwencje braku teorii umysłu:
- ludzie, którzy nie rozwijają teorii umysłu, zapadają na jedno z najcięższych zaburzeń umysłowych – autyzm;
- nie potrafią udawać, kłamać – aby móc kogoś okłamać, trzeba nie tylko znać treść jego świadomości i skutecznie nią manipulować, ale musi to być również działanie zaplanowane, przemyślane, wybiegające w przyszłość;
- nie rozumieją żartów;
- traktują innych ludzi przedmiotowo;
- nie rozumieją własnych uczuć, ani też stanów emocjonalnych innych ludzi;
- nie mają przyjaciół ani wrogów;
- nie potrafią abstrahować;
- ich zachowanie warunkuje chwila obecna.
Rozumienie emocji przez dziecko z autyzmem
Często jest tak, że dziecko czuje, przeżywa emocje, ale nikt nie powiedział mu, jak je nazwać. Warto pomóc dziecku w rozumieniu stanów, które przeżywa:
- Jeżeli ktoś daje ci coś ciekawego albo robi coś miłego dla ciebie – wtedy czujesz radość.
- Jeżeli zdarza się coś strasznego – czujesz strach – chcesz uciec lub schować.
- Jeżeli zdarza się coś przykrego – przypadkiem, gdy ludzie opuszczają cię – wtedy czujesz smutek.
- Jeżeli chcesz, żeby coś się zdarzyło i to się dzieje – czujesz radość.
- Jeżeli ktoś robi coś przykrego celowo – czujesz złość.
- Jeżeli dostajesz coś co chcesz – czujesz radość.
- Jeżeli chcesz coś dostać, a tego nie dostajesz – czujesz smutek.
- Jeżeli dostaniesz coś czego pragnąłeś, mimo że nie myślałeś, że dostaniesz – czujesz radość.
- Jeżeli pragniesz czegoś i myślisz, że tego nie dostaniesz i rzeczywiście nie dostajesz – faktycznie czujesz smutek.
Poziomy rozumienia emocji
- Rozpoznawanie wyrazu twarzy z fotografii.
- Rozpoznawanie emocji ze schematów rysunkowych.
- Określanie emocji związanych ze zdarzeniami, sytuacjami.
- Rozpoznawanie emocji związanych z życzeniami.
- Rozpoznawanie emocji związanych z przewidywaniami.
Zachowanie
- Silne reagowanie na zmiany.
- Ograniczona elastyczność w działaniu.
- Rytuały, sztywność i obsesje w zachowaniu, lęki.
- Stereotypie ruchowe (manieryzmy ruchowe, bieganie, machanie rękoma, itp…)
- Ograniczony repertuar zainteresowań.
Teoria Carla H. Delacato
- Dziwne, powtarzane zachowania u osób z autyzmem są symptomami zaburzeń w funkcjonowaniu kanałów sensorycznych: dotyku, słuchu, wzroku, węchu, smaku.
- Dziwne zachowania są próbą naprawienia uszkodzonych kanałów sensorycznych.
- Obserwacja pozwala na określenie jakie kanały są zaburzone i w jaki sposób (nadwrażliwość, zbyt mała wrażliwość, „biały szum”).
- Dostarczanie odpowiednich doświadczeń i bodźców normalizuje funkcjonowanie kanałów sensorycznych, przygotowuje do uczenia się nowych umiejętności.
„Dzieci autystyczne mają zdolność uczenia się tak jak inni ludzie,
o ile znajdują się w specjalnie przystosowanym do ich potrzeb środowisku. Środowisko to składa się z miejsc, w których dziecko przebywa na co dzień, a różni się od normalnego tylko na tyle, aby stało się dla niego bardziej funkcjonalne. Istotna jest więc organizacja przestrzeni, polegająca na ograniczeniu bodźców rozpraszających uwagę dziecka".
Czego chcemy nauczyć osobę z autyzmem?
Rozumienia komunikatów innych osób
- Stwarzanie jasnych, ustrukturalizowanych sytuacji- wprowadzanie „słów-kluczy” w danej sytuacji.
- Stosowanie planów dnia.
- Stosowanie podpowiedzi wzrokowych (przedmioty, zdjęcia, obrazki, P.C.S, piktogramy).
- Odpowiednia forma komunikatów słownych kierowanych do osoby z autyzmem.
Pomysły na ogólny zarys metody codziennej komunikacji z dzieckiem z autyzmem:
- Minimalizuj zadawanie pytań: Co to jest? Powiedz, czego chcesz?, Co robisz?, Jak to się nazywa?
- Komentarze – przyspieszają rozwój i udoskonalanie języka.
- Odczekanie i zasygnalizowanie: uzyskaj kontakt wzrokowy, usta nieznacznie rozchylone, brwi uniesione, ciało pochylone w stronę dziecka.
- Stwórz sytuację sprzyjającą rozmowie.
- Używaj przesadnych gestów i mimiki twarzy.
- Zaprezentowanie – przedstawienie dziecku przykładowych odpowiedzi na zadawane pytania.
- Redukcja – skracaj wypowiedzi, redukuj ich złożoność, pamiętaj o poziomie językowym dziecka.
- Używaj przesadnej intonacji, natężenia głosu – postaraj się zwrócić uwagę dziecka.
- Kontakt wzrokowy – „spójrz na mnie” – najprostsza dyrektywa.
- Nagradzanie
- Potraktuj to jak zabawę – rozmawiaj łagodnie, dużo się uśmiechaj, okazuj ciepło i radość.
Rozwijanie języka i komunikacji - Gdy dziecko z autyzmem nie mówi:
- Wprowadź zabawki atrakcyjne dla dziecka.
- Wprowadź zabawy, które wymagają zmiany ról.
- Wprowadź gesty.
- Gdy dziecko bierze Cię za rękę i prowadzi do jakiegoś przedmiotu, nie pozwól mu tego robić – wycofaj rękę i zapytaj „co chcesz wziąć?”. Wyprostuj rękę dziecka i palec wskazujący i podejdź z dzieckiem do wybranego przedmiotu.
- Komentuj – jeżeli dziecko zwróci uwagę na jakieś wydarzenie mów: „śmieszne”, „duże”, „straszne”.
- Zmieniaj niepożądane zachowanie – jeśli dziecko rzuca zabawką, bo nie chce się nią bawić, naucz przeczących ruchów głowy z samogłoską „e”, jeżeli wyraz nie jest jeszcze za trudny.
- Umieszczaj zabawki wysoko.
- Zrób bańki mydlane daj zrobić dziecku jeden raz i schowaj. Powiedz „b” zanim dasz je dziecku znowu.
- Schowaj zabawkę, przesuń meble, zmień otoczenie i czekaj na reakcję.
- Dbaj o kontakt wzrokowy – zabawki, obrazki pokazuj trzymając je na wysokości wzroku dziecka.
- Ucz jednocześnie rozumieć i mówić.
- Wspomagaj rozumienie: naucz reakcji na imię, ucz wykonywania prostych poleceń.
- Daj dziecku czas na zastanowienie.
Ważne!
„Potrzebujemy was. Potrzebujemy waszej pomocy i zrozumienia. Wasz świat nie jest zbyt otwarty dla nas i nie stanie się taki bez waszego silnego wsparcia. Tak, tragedia wiąże się z autyzmem nie dlatego, że tacy jesteśmy, ale że takie rzeczy się nam przytrafiają. Możecie się tym martwić, jeśli chcecie się martwić czymkolwiek. Ale lepiej się wściec niż martwić – i wtedy zróbcie coś z tym. Tragedią nie jest to, że tu jesteśmy, ale że w waszym świecie nie ma dla nas miejsca.”
Jim Sinclair
DZIAŁAJ SYSTEMATYCZNIE, WYKONAJ TO CO POWIEDZIAŁEŚ, ŻE ZROBISZ I PAMIĘTAJ O DOCENIANIU POPRAWNEGO ZACHOWANIA
Na podstawie „Terapia behawioralna dzieci z autyzmem” M. Suchowierskiej