Poradnia Dobra Przestrzeń uzyskała w dniu 11.05.2022 r. status Niepublicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.
Dzięki temu Niepubliczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna "Dobra Przestrzeń" może wystawiać opinie honorowane w placówkach oświatowych, takie jak m.in.:
Opinie o ryzyku wystąpienia dysleksji rozwojowej klasy I-III
- Opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się czytania – dysleksji od klasy IV
- Opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się pisania (ortografia) – dysortografii od klasy IV
- Opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się pisania (poziom graficzny) – dysgrafii od klasy IV
- Opinie o potrzebie odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego;
- Opinie o przyspieszeniu obowiązku szkolnego dla dzieci, które wcześniej osiągnęły gotowość szkolną,
- Opinię o objęciu pomocą psychologiczno – pedagogiczną dziecka w przedszkolu;
- Opinie o dostosowaniu wymagań edukacyjnych;
- Opinie o braku przeciwwskazań do wykonywania zajęć zarobkowych (np. udział w filmie, reklamie);
- Opinie dotyczące objęcia pomocą psychologiczno – pedagogiczną ucznia w szkole.
- Opinię na temat przetwarzania słuchowego metodą Warnkego.
Kiedy warto zgłosić się do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej?
Do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej warto zgłosić się m.in.:
- Kiedy rodzic chciałby przeprowadzić diagnozę rozwoju dziecka, określić potencjał dziecka i obszary do pracy, zbadać potencjał poznawczy, społeczny i emocjonalny dziecka, zbadać rozwój mowy, rozwój motoryczny.
- Kiedy dziecko przejawia trudności w rozwoju (np. opóźniony rozwój poznawczy, społeczny, emocjonalny, motoryczny, mowy…)
- Kiedy widoczne są trudności szkolne dziecka (trudności z nauką czytania, pisania, liczenia, pamięcią, koncentracją),
- Kiedy widoczne są zaburzenia lub nieprawidłowości w rozwoju kompetencji społecznych lub emocjonalnych tzn. trudności z funkcjonowaniem w grupie, rozumieniem i stosowaniem się do zasad i norm, trudności z regulacją emocji, trudności z rozumieniem emocji, potrzeb.
Dlaczego warto zgłosić się do Niepublicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej "Dobra Przestrzeń"?
Diagnoza rozwoju dziecka pozwala na określenie potencjału dziecka – mocnych stron i obszarów do pracy. Dzięki temu jest możliwe rozwijanie talentów i uzdolnień dziecka lub w przypadku trudności opracowanie dostosowanego do indywidualnych potrzeb dziecka programu terapeutycznego.
Jakie korzyści niesie diagnoza rozwoju dziecka?
Dzięki diagnozie rozwoju dziecka, określeniu mocnych i słabych stron możliwe jest opracowanie opinii wraz ze wskazaniami dla szkoły i rodziców. Wskazania pomogą dostosować wymagania szkoły wobec dziecka do jego potrzeb i możliwości, pomogą opracować plan oddziaływań terapeutycznych i obszary do pracy, pomogą dostosować formę i warunki sprawdzianów, egzaminów do potrzeb i możliwości dziecka np. wydłużenie czasu, dostosowanie arkuszy, umożliwienie pisania na komputerze. Wskazania są konstruowane indywidualnie do potrzeb każdego dziecka z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb wynikających ze szczegółowej diagnozy psychologicznej i pedagogicznej.
Poniższej podajemy informacje wraz z podstawą prawną, jakie rodzaje opinii mogą być wydawane przez niepubliczne poradnie psychologiczno- pedagogiczne:
Lp. | Wydawanie opinii w sprawach dotyczy… | Podstawa prawna |
---|---|---|
1. | Możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną | art. 36 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo oświatowe |
2. | Potrzeby odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną | art. 36 ust. 6 ustawy Prawo oświatowe |
3. | Odroczenia obowiązku szkolnego dla dziecka niepełnosprawnego | art. 38 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe |
4. | Zwolnienia z nauki drugiego języka | § 6 ust. 1 rozporządzenia MEN z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych |
5. | Nauki w klasie terapeutycznej | § 13 rozporządzenia MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach |
6. | Dostosowania wymagań edukacyjnych | Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 373 ze zm.). |
7. | Braku przeciwwskazań do wykonywania przez dziecko pracy lub innych zajęć zarobkowych | art. 3045 § 4 Kodeksu pracy |
8. | O specyficznych trudnościach w uczeniu się | § 3 rozporządzenia w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych |
9. | Objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną | § 20 ust. 14 rozporządzenia w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, |